In beweging blijven met scoliose

Nant, Ilse, Jasmine en Joëlle vertellen hoe ze dat doen…

Hardlopen

Mijn naam is Nant Weessies (17 jaar). Ik ben 16 januari 2014 geopereerd aan mijn scoliose na twee jaar constant een brace gedragen te hebben. Vanaf mijn achtste doe ik actief aan hockey maar besloot na mijn operatie eerst een half jaar te gaan hardlopen om mijn conditie op te bouwen. Het begin was erg zwaar maar het hardlopen bevalt mij inmiddels zo goed dat ik waarschijnlijk niet meer wil gaan hockeyen. Het hardlopen heb ik goed opgebouwd en dat gaat nu heel goed. Ik kan in één training ongeveer 10 km hardlopen zonder dat ik na die tijd ergens last van heb! Na de operatie dacht ik nooit meer te kunnen sporten, gelukkig is dit niet het geval.

(Fysio) Fitness

Ik ben Ilse Rodenhuis (17 jaar), mijn scoliose is op mijn achtste ontdekt bij de schooldokter. Zij zag dat ik wat scheef stond dus heeft ze mij doorgestuurd naar het ziekenhuis. Inmiddels is mijn bocht 47 graden. In het dagelijks leven doe ik aan fitness om mijn rug sterker te maken. Ik ga dan naar een zogenaamde ‘Fysio Fitness’. Hier krijg ik extra goede begeleiding en worden de programma’s op mijn rug afgesteld op wat wel kan en wat niet. Wanneer ik pijn ervaar in mijn rug wordt er meteen gevraagd waar ik de pijn voel. Dan bedenken ze hier oefeningen voor en passen voor die dag meteen mijn programma aan. Ik vind dit erg leuk om te doen en ben erg blij dat ze dit hier bieden omdat ik in verband met mijn rug niet zomaar naar een gewone fitnessruimte kan gaan. Ik doe niet alleen oefeningen om mijn rug sterker te maken, maar doe ook veel aan cardiotraining, zoals op de hardloopband en op de crosstrainer.

Ik ben Jasmine Haarsma (15 jaar) en in februari 2014 heb ik een scolioseoperatie gehad. Er is mij verteld dat ik in het begin niet aan groepssporten mocht deelnemen, omdat dit nog te gevaarlijk was. Ik wilde wel graag weer sporten dus ben ik begonnen met fitness. Ik vond het echt super leuk om weer iets te doen met mijn lichaam wat ik een lange tijd niet had kunnen doen. Na de trainingen voelde ik me sterker en vrolijker. Ik voelde me ook heel normaal tussen al de mensen die ook aan het fitnessen waren en werd ook niet anders beoordeeld. Het begin was zwaar, maar dat is vanzelfsprekend als je net begint met een sport. Ik deed expres geen oefeningen voor mijn rug, maar trainde vooral mijn armen etc. Hierdoor kreeg ik geen last van mijn rug. Ik heb met plezier gefitnest, maar ben uiteindelijk wel gestopt omdat ik mij wil focussen op school. Na mijn examen zou ik graag weer willen fitnessen, omdat ik er goede ervaringen mee heb ondanks mijn scoliose.

Hockey

Ik, Joëlle Potze (17 jaar), ben al sinds mijn tiende een echt hockeymeisje. Ik vind het leuk dat het een teamsport is, omdat je goed leert communiceren en je een hobby met andere mensen deelt. Doordat ik drie jaar terug steeds meer last van mijn rug kreeg wanneer ik in het veld speelde, heb ik besloten om keeper te worden. Omdat ik geopereerd ben, kan ik voorlopig een tijd niet in het veld staan. Wel ben ik vaak op het hockeyveld te vinden als trainster en coach van een groep jonge meiden. Ik heb mijzelf verschillende technieken aangeleerd die ik door de scoliose niet meer kon. Zo kon ik een jaar geleden geen kracht meer zetten als ik een bal ging slaan, maar na veel oefenen kan ik nu weer harde ballen slaan. Wanneer ik weer een beetje meer kan, geeft dat energie om verder te gaan. Soms is het namelijk best zwaar om voorover te staan als je aan het hockeyen bent en dat is de reden waarom ik nog niet kan spelen. Maar ik ben hard aan het trainen om misschien volgend jaar weer zelf in het veld te staan, in plaats van aan de kant. Want hoe leuk ik het coachen ook vind, zelf hockeyen blijft het aller-leukst.